Rotebro Trafikskola

VÄGEN TILL KÖRKORTET

FÖLJER DU VÅRA STEG, DÅ KAN DU SNART FÅR DITT KÖRKORT I HANDEN

1. Ansök om körkortstillstånd

Innan du börjar din körkortsutbildning måste du fixa ett körkortstillstånd. Du får nämligen inte börja övningsköra varken privat eller på en trafikskola utan att ha ett körkortstillstånd klart. För att få ditt körkortstillstånd behöver du göra två saker:

• Fyll i ansökan om körkortstillstånd och tillse att Transportstyrelsen får din ansökan.
  • Komplettera ansökan med synundersökning vilket vi kan hjälpa dig med på trafikskolan.

Handläggningstiden hos Transportstyrelsen varierar.

Det kan ta flera veckor innan du får ditt tillstånd, därför måste du ansöka i god tid!

Observera att ett giltigt körkortstillstånd inte ger dig rätten att köra privat med handledare.

2. Skriv in dig hos oss

När du beviljats körkortstillstånd får du börja köra hos oss på trafikskolan Antingen genom att ringa till receptionen eller genom att besöka oss på trafikskolan. Vår receptionist hjälper dig att ta det första steget och ge dig den information du behöver.

3. Gå handledarutbildning innan du övningsköra privat

Om du under din körkortsutbildning vill kunna övningsköra privat måste du gå en handledarutbildning (introduktionskurs).

Detta är också den enda kurs som även din handledare måste gå. Handledarutbildningen går igenom de mest grundläggande delarna i körkortsutbildningen och innehåller en hel del muntliga tips och råd på hur du och din handledare ska lägga upp den privata övningskörningen för att den ska hjälpa dig att klara körkortsproven i slutändan. Kursen är obligatorisk och ni gör den i grupper med maximalt 30 personer. Den effektiva kurstiden är 3 timmar lång men med pauser och registrering så bör man räkna med c:a 3,5 timmar. Boka kursen hos oss på Rotebro trafikskola.

4. Ta körlektioner med oss

Blanda din privata övningskörning med körlektioner med våra licensierade trafiklärare. Alla våra trafiklärare är utbildade för att lära ut alla körmoment (15 moment) som du behöver kunna för att klara körkortet. Hos oss kör du alltid 70 min för att få ut så mycket som möjligt av varje lektion.

5.Plugga teori på elevcentralen(trafikskola online)

I takt med att du börjar övningsköra bör du se till att du övar på körkortsteorin i samma utsträckning.

På elevcentralen och (trafikskolaonline) kan du plugga teori som innehåller teorifrågor, stimulerade körövningar, teorilektioner med ljudfunktion och olika teoriprover.

I elevcentralen och trafikskolaonline finns det 1500 körkortsfrågor som liknar trafikverkets frågor med 4 svarsalternativ samt en förklarande teoritext som hjälp.

6. Riskettan den första obligatoriska kursen

Riskutbildning för B**** körkort omfattar två delar vilket både är obligatoriska. Riskettan är den teoretiska delen av riskutbildningen, anledning till riskettan är Nollvisionen:Genom den här kursen ska du lära dig vilka risker som kan anknytas till trafiken med hänsyn till ditt eget agerande.

• Del 1 handlar om alkohol, droger, trötthet och riskfyllda bettenden.

Vi håller ofta riskettan på skolan när tillräckligt med elever anmäler intresse, dock max 16 elever per tillfälle.

7. Risk 2(halkbana) är den andra obligatoriska kursen

Halkbana eller Risktvåan som är den andra och  praktiska delen av den obligatoriska riksutbildningenen.

• Den här kursen handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Vi samarbetar med Gillinge halkbana med egna utbildade lärare. När du blir godkänd av din lärare då kommer vi att boka in dig på en av kurserna.

8. Utbildningkontroll

Alla elever som kör hos oss har möjlighet till utbildningskontroll inför uppkörningen.

Mot utbildningens slut planeras en utbildningskontroll om eleven önska. Utbildningskontrollens syfte är att låta en annan lärare (utbildningsledaren) göra en bedömning av elevens nuvarande körutbildning. Eleven kan se detta som en möjlighet att ”låtsas att det är en uppkörning”. Läraren kommer under utbildningskontrollen vara mycket sparsam med att hjälpa eleven. I stället kommer instruktionerna handla mera vart eleven ska, elevens uppgift är att köra så självständig som möjligt utan hjälp.

Utbildningskontrollen är ett sätt för lärarna att kunna jämföra om de tycker att eleven kommit tillräckligt lång i sin utbildning för en uppkörning eller om eleven behöver boka fler tider eller köra mera hemma. Efter avslutad utbildningskontroll diskuteras eventuella utbildningsinsatser utifrån resultatet av utbildningskontrollen.

9. Sammanhållet förarprov eller vid olika tillfälle

• Du kan välja hur du vill boka dina prov, till exempel bara boka kunskapsprovet eller både kunskapsprovet och körprovet.
  • Du ska alltid göra kunskapsprovet först.
  • När du gjort ett godkänt kunskapsprov för behörighet B är det giltigt i 4 månader.
  • Du får inte göra körprovet om du inte har ett godkänt kunskapsprov eller om giltighetstiden gått ut.
  • Om ditt kunskapsprov inte är godkänt då du  måste  avboka eller omboka körprovet. Det behöver du göra senast 24 timmar innan provet, annars måste du betala avgiften för körprovet.

• Du måste ha en godkänd ID handling(pass eller ID kort) vid både proven utan de får du inte genmför proven.
  • Tänk på att både Risk 1 och Risk 2 måste vara klara innan provet för yttligare information besök :-